Un colaj din textele
lui Shakespeare, Auden, Mickiewicz, Ehrmann, Biblie presupune îndemânare la bricolaj, ochi, vedere de ansamblu şi o
îndemânare ieşită din comun, pentru ca întregul să aibă consistenţă. Regizorul
polonez Janusz Wiśniewski, care a montat Apocalipsa
după Shakespeare la Naţionalul craiovean a reuşit să se descurce onorabil,
ieşind bine din această încercare la care puţini s-ar încumeta. Mizând mult pe
ritm, mişcare şi angajament scenic, piesa nu îi avantajează pe actorii
obişnuiţi cu patosul declamativ, pe care îi pune într-o lumină atât de proastă,
încât par din cu totul alt spectacol – unul penibil de trist - în eşafodajul
scenic imaginat de Wiśniewski. Ritmul este unitatea Apocalipsei, el este principiul supra-şi subordonator care duce spre
climax acţiunea mozaicată. Un ritm care capătă cadenţe terifiante, lumea
întreagă, noi, cei smulşi şi reintegraţi iluziei scenice, fiind parte a
infernului pe care tot noi îl producem. La fel cum demonii suntem noi înşine,
nu entităţi distincte, venite cine ştie de unde ca să ne facă rău (memorabila
scenă în care Cătălin Băicuş – admirabil în atenţia detaliului gestual şi în biomecanica
afişată, rar vizibilă prin teatrele noastre – în rol de preot, încearcă să
exorcizeze o legiune de „draci”).
Suntem
diavoli. Suntem şi Hristoşi, prigoniţi şi prigonitori ai propriilor vieţi,
într-un cerc vicios perpetuu, în care, ca într-o oglindă, crucificăm şi suntem
crucificaţi, batjocorind zi de zi Cristosul din noi. Suntem spectre ale propriilor vieţi,
bântuim dorind să atingem cerul, deşi pământul nu l-am atins niciodată cu
adevărat. Existenţe invocate în ceas de noapte adâncă, palide scântei veşnic în
căutare, neştiind vreodată să găsească şi să păstreze. Ne ducem traiul între
lumi, morţi pentru viaţă, vii pentru moarte, într-un no man’s land în care se
consumă terifianta tragedie cotidiană a surogatelor existenţiale.
Privesc
fotografiile mereu pe la colţurile lor. Acolo mi se pare a fi centrul lor de
greutate. La fel cum trei dintre băieţii de la departamentul tehnic al
teatrului craiovean, distribuiţi în rolul soldaţilor care mărşăluiesc pe scenă
în cadenţe diferite ale aceluiaşi ritm, m-au atras cel mai mult. Intraţi
perfect în roluri, împovăraţi de o misie cu care ei nu sunt obişnuiţi, cu
capetele mereu în pământ, neobişnuiţi cu publicul, ei fiind eroii nevăzuţi din
spatele scenei, au avut o credibilitate maximă. Şi o modestie candidă a
interpretării care te face să îi simţi, pe drept cuvânt, ca fiind cei mai
oameni din pleiada de veleităţi declamative patetice, de un greţos prost gust
pe alocuri. Şi cam ce am mai văzut? Un Ion Colan care îl joacă incredibil pe Duncan. Este cel mai interesant Duncan
pe care l-am văzut, realizat din câteva gesturi sigure de veteranul scenei
craiovene, gesturi de o expresivitate polisemnificantă. Câteva gesturi, apoi
actorul Colan dispare. Duncan persistă şi are forţa de a organiza şi in absentia tăvălugul de forţe care se
declanşează. Am văzut o Văduvă,
căreia Iulia Lazăr i-a dat viaţă şi strălucire, prin accesarea nonşalantă a
tuturor registrelor de trăire. Iulia Lazăr şi-a avut personajul la degetul mic
şi nu doar că i-a depistat pertinent nuanţele, dar i-a şi conferit altele,
dându-i consistenţă. Prăpăd (într-un sens cathartic) pe scenă face de obicei Iulia Lazăr. Acum,
prăpădului i-a urmat întreg iadul spectral al aspectelor refulate ale
existenţelor noastre, ale tuturor, în tentative defulatorii tardive şi cu
consecinţe catastrofale. Claudiu Bleonţ, în rolul Umbrei din iad, a împins gama de trăiri din zona scenei în aceea a
interiorizării de către fiecare participant la spectacol. Bleonţ nu doar că
ştie ce însemnă să fii actor, ci şi om, se face credibil gestual şi mimic,
conferă forţa de tractare necesară progresiei scenice. Nicu Poghirc poate face
roluri de oameni, de măgar, nu are
niciun fel de probleme în a se impune, la fel cum corul damelor de companie Oh, Ah, Ha-Ha şi Oh-Oh (Mirela Cioabă, Tamara Popescu, Raluca Păun şi Petra Zurba)
sparge convenţii la fiecare apariţie, are coeziune internă, dinamism, lasă şi
mai plauzibil să fâlfâie umbra trecerii deşertăciunii faptelor omeneşti. Iulia
Colan, ca Lady Mac Duff, trebuie să
suplinească şi personajul absent din această piesă (thanul de Fife însuşi),
joacă pentru doi. Şi o face în spiritul sacrificiul martirizant care străbate
spectacolul pe felurite paliere.
Menţiunea
mea specială pentru Gina Călinoiu (Fecioara
Maria, sau Femeia înveşmântată cu stele din Apocalipsa Sf. Ioan Teologul, madona
neagră din Częstochowa; o interpretare
empatică, îmbinând deruta, angoasa, credinţa, frumuseţea celestă şi
desfigurarea spaimei, accentuând caracterul omenesc al celei deplin conştiente
că orice zămislire înseamnă, în perspectivă, suferinţă, singurătate şi o
chinuitoare moarte, că până şi dumnezeirea e sortită pierii) şi Ştefan Cepoi
(un Iosif – evreu rătăcitor, ale
cărui tentative de apropiere dialogică a divinităţii se transformă în
sugrumante monologuri, inhibitoare absolute de vitalitate). George Albert
Costea, în rolul lui Hristos, a
încercat tot ceea ce a putut, rolul însă l-a condamnat la patetisme pe care nu
le-a putut evita şi, de aici, persistenta impresie de artificialitate. Dragos
Măceşanu (Ofiţer) şi Marian Politic (Demon) au fost, la propriu şi la
figurat, oamenii ritmului (chapeau bas
pentru coloana sonoră a lui Jerzy Satanowski), cantonaţi adânc în
prezentul acţiunii, Monica Ardeleanu (Mireasa),
Geni Macsim (Maiestuoasa) şi Gabriela
Baciu (Cea care merge la morminte)
funcţionează perfect ca lianţi ai plurimorfismului unui univers care alternează
stările de stază cu cele delirante, de vârtejuri succesive, ce răpesc raţiunea.
Spectacolul
presupune o amplă desfăşurare de forţă umană: aproape toţi actorii Naţionalului
sunt implicaţi în el. Dincolo de câteva simbolisme facile, sau voit obscure,
care să dea naştere la interpretări meditative forţate, dincolo de unele
amalgamări de citate numai bune de înţelepciunea de tip facebook, grabnic
revelatoare pentru florărese şi buticărese devoratoare asidue de sămânţă, de rare
forţări regizorale adolescentine, piesa reuşeşte să se susţină, prinde,
pătrunde pe multiple căi spre cei din sală.
Trei
cruci mari în colţurile scenei. Configuraţia spaţială a spectacolului este a
unui triunghi polivalent în posibilităţi interpretative. Un triunghi cu baza
multidirecţională. Ieşirea din el înseamnă moarte. Intrarea în el înseamnă
moarte. Lumile nu mai au hotare. Pe una dintre cruci, este crucificat Hristos. Pe
alta, Tâlharul cel bun. A treia rămâne goală şi ia foc. Neîndoielnic: ştim cu
toţii pentru cine e crucea în flăcări. Ciudat e că mergem la un spectacol al
lui Wiśniewski pe 22 decembrie. Sau pe 23 decembrie. Sau pe 12 ianuarie, anul
viitor. Ca să ne dăm seama de cotidianul propriu a ceea ce zărim pe scenă. Şi
reiau, devenind scârbos de plictisitor: piesa are ritm. Universul este el
însuşi ritm. Viaţa înseamnă ritm. Acolo unde ritmul, indiferent de cadenţa lui,
dispare, apare, în piesă ca şi în viaţă, moartea.
Vă urez un Crăciun Fericit cu tot ce vă doriți, sănătate, bucurii, împliniri, dragoste, noroc și toate cele bune.
RăspundețiȘtergere