Când eram eu mai mic şi la fel de prost, ceea ce
mă îngrozea, din cauza plictiselii infernale care se dezvolta nici măcar
treptat, ci subit, era pantomima. Întrucât, pe vremea aceea, opţiunile tv erau
limitate (slavă în vecii vecilor şi după sfârşitul tuturor veacurilor sârbilor
şi programelor excelente pe care le difuzau, care ne ajutau să nu regresăm definitiv
la stadiul legumicol), vedeam deseori la televizor interminabile spectacole de
pantomimă. Nu credeam că există, între lucrurile inventate şi cele încă
neinventate, ceva mai oribil.
Anii au trecut şi întâlnirile mele cu pantomima, faţă
de care aversiunea era uluitor de adânc înrădăcinată în subconştient, au
devenit inexistente.
Până mai ieri. Adică fix până ieri, când am mers
la O scrisoare pierdută, reprezentaţia
Teatrului Masca din capitală (scenariul şi regia Mihai Mălaimare). Subintitulat
„spectacol de statui vivante”. Când am văzut despre ce-i taina în spectacol, am
început să inspectez nici măcar subtil care sunt strategiile de volatilizare pe
neobservate, ţinând cont de faptul ca spectatorii stăteau pe scenă, iar eu
sălăşluiam pe scaunul 1 de pe rândul 1. Adică absolut imposibil de plecat fără
să se holbeze toţi la tine. Mai ales actorii. E de meltean s-o faci. Şi
calculam cam cât o ţine spectacolul, făceam transformări din ore în minute,
apoi în secunde şi mă străduiam să-mi găsesc o ocupaţie mentală care să mă
poată ţine locului, fără a realiza toată lumea că stau mai rău decât un fachir
care şi-a pierdut abilităţile de şedere pe diferite obiecte ascuţite.
Ceea ce m-a surprins, când am râs cu lacrimi la
finalul apoteotic, de totală demenţă, Kusturica la puterea o sută, a fost că nu
mi-am dat seama când a trecut timpul alocat reprezentaţiei scenice. Spectacolul
m-a prins; dincolo de jocul actorilor, ideile regizorale sunt de ţinută, legăturile
intrinseci ale piesei sunt luminate prin binomul static-mobil, mişcările de
ralanti, culmea, oferă o dinamică de necrezut, prin introducerea unei noi „statui
vivante” în piesă, Caragiale însuşi, total lipsit de imparţialitate, dirijând
acţiunea care scapă de sub controlul auctorial demiurgic, fiind partizan pe
faţă, pierzându-şi, la urma urmei, statutul, şi transformându-se în personaj. Multă
atenţie pentru detaliu, rafinament artistic, sugestie cât cuprinde. O piesă
oricând de văzut, o regie cu tonus maxim şi o atmosferă care prinde imediat.
Cronica de teatru, jurnal de spectator sau o "mea culpa" :) scrisa cu talent si fina observatie? Credem ca toate la un loc pentru ca nu poti desparti cronica teatrala de experienta autorului ei, iar cand prezentul se dovedeste a fi "pilda pentru trecut" iese o bijuterie de cronica. Ne-am apropiat tematori de textul de mai sus, mai ales ca citiseram deja cronica spetacolului craiovean. Ne-am luat si o cafea ca sa ne mai alinam criticile ce se anuntau a urma dupa primul paragraf. Dar...s-a dovedit in final ca ideea cu cafeaua a fost o buna alegere: a reusit sa implineasca o dimineata ce a inceput atat de bine. Multumim! Teatrul Masca
RăspundețiȘtergereEu va multumesc pentru magia oferita si pentru miracolul de a eluda timpul prin arta Domniilor Voastre. Sper sa mai avem ocazia de a va vedea prin urbea noastra.
Ștergere